torsdag 18. juni 2015

Trær og busker

Selv om jeg er staudegal, så liker jeg jo trær og busker også.  Og mange av dem har flott blomstring.  På ene siden av hagen har vi ganske mange rogn, de står riktignok utenfor tomtegrensa, men er en fin vegg mot en sti (skiløype om vinteren). I år har de hatt flott blomstring, den begynner å bli ferdig, og jeg håper på mye bær til høsten.
Vi har også en snøballbusk som har blitt stor, rundt 4 meter, og den er full av blomster hvert år.  Nå er blomstene fortsatt litt grønne, de blir snart hvitere og ballene enda større.  Riktig flott er den.
Hvitrogna har ikke så prangende blomster, men de hvite bærene som kommer senere er veldig fine.  I tillegg liker jeg veldig godt bladverket på denne.  Også hvitrogna kan bli temmelig høy, men jeg klipper den slik at den holder seg på rundt 2 meter.
En favoritt blant de eviggrønne er fjellhemlokken.  Nå er den ekstra flott med lyse grønne skudd.  Jeg aner ikke hvor høy den kan bli, men jeg har en som nå er 5-6 meter og en som ble plantet for 3 år siden på rundt 1,5 meter.  Den har en utrolig elegant vekst, litt vid nederst, men slank oppover.

1 kommentar: